W trosce o bezpieczeństwo, ze względu na ogłoszenie na obszarze RP stanu epidemii w Starostwie Powiatowym w Wałbrzychu oraz w innych urzędach wprowadzone zostały znaczne ograniczenia. Jak obecnie załatwić urzędową sprawę? Skorzystaj z Internetu i ePUAP – bezpłatnej platformy do kontaktu z różnymi urzędami i załatw swoją sprawę szybko, wygodnie i bezpiecznie.
Z powodu stanu epidemii w Polsce wyłączona została bezpośrednia obsługa interesantów w Starostwie.
Jak więc obecnie załatwić swoją sprawę?
- osobiście jedynie po wcześniejszym umówieniu wizyty drogą telefoniczną lub mailową
- telefonicznie
- drogą elektroniczną
- przez Internet poprzez platformę ePUAP
- za pośrednictwem korespondencji pocztowej
Wykaz numerów telefonów - POBIERZ PDF
Przypominamy, że obecnie zgodnie z decyzją Starosty Wałbrzyskiego nie będą naliczane kary za niedotrzymanie zgłoszenia zbycia, nabycia pojazdu, czy też rejestracji pojazdu.
Skorzystaj z ePUAP!
Zachęcamy Państwa do skorzystania z platformy ePUAP, dzięki której załatwić można sprawę również w Urzędzie Stanu Cywilnego, Urzędzie Skarbowym, w ZUS, czy w Urzędzie Gminy. Brakuje Państwu zaświadczenia lub odpisu, a może potrzebują Państwo złożyć wniosek? Do załatwienia wielu spraw wystarczy ePUAP!
Co to jest platforma ePUAP?
To internetowa. bezpłatna platforma (Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej), która umożliwia załatwienie wielu spraw urzędowych przez Internet. Dzięki platformie załatwią Państwo sprawę nie wychodząc z domu - szybko, wygodnie, bez kolejek a przede wszystkim bez narażania swojego zdrowia w aktualnym stanie epidemii i zagrożenia zakażenia koronawirusem. W dodatku są tam instrukcje co i jak po kolei zrobić, aby załatwić swoją sprawę. Wysyłanych przez platformę wniosków nie trzeba podpisywać ręcznie – do podpisu elektronicznych dokumentów służy bezpłatny profil zaufany.
Wykaz usług jakie można załatwić przez ePUAP:
https://www.gov.pl/web/gov/uslugi-dla-obywatela/
Dla kogo jest usługa?
Dla każdego, kto:
- ma numer PESEL,
- ma konto na ePUAP,
- może potwierdzić swoją tożsamość w internecie
Żeby korzystać z usług na ePUAP i podpisywać elektroniczne dokumenty, trzeba potwierdzić swoją tożsamość w internecie – urząd musi wiedzieć, kim jesteś.
Potwierdzić swoją tożsamość w internecie można na 2 sposoby:
- bezpłatnym profilem zaufanym (eGo)
- płatnym certyfikatem kwalifikowanym
Aby skorzystać z platformy wystarczy więc założyć Profil Zaufany.
Co to jest profil zaufany?
Profil Zaufany jest podpisem elektronicznym, dzięki któremu można online załatwiać sprawy w wielu instytucjach urzędowych. Zawiera zweryfikowane dane: imię, nazwisko, datę urodzenia i numer PESEL, dzięki którym właściciel - i nikt poza nim - może potwierdzić swoją cyfrową tożsamość.
Jak zdobyć profil zaufany?
Profil zaufany zdobędziesz na dwa sposoby:
- Za pośrednictwem bankowości elektronicznej
- Za pośrednictwem punktu potwierdzającego
Aby zdobyć profil zaufany- w większości przypadków - nie trzeba nigdzie się ruszać. Można go założyć przez Internet - na stronie: https://pz.gov.pl/pz/
Zdecydowanie najszybciej można zrobić to za pośrednictwem internetowego konta bankowego.
Natomiast w przypadku braku dostępu do bankowości elektronicznej Profil Zaufany można założyć poprzez serwis www.pz.gov.pl wybierając „Załóż Profil Zaufany i potwierdź - w punkcie potwierdzającym”. Profil założony w ten sposób wymaga osobistego potwierdzenia tożsamości, w ciągu 14 dni od momentu rejestracji, w jednym z wybranych punktów potwierdzających.
Znajdź najbliższy punkt potwierdzający:
https://pz.gov.pl/pz/confirmationPointAddressesList
Zobacz poradnik wideo jak założyć profil zaufany:
Przeczytaj instrukcję jak założyć profil zaufany:
https://www.gov.pl/web/gov/zaloz-profil-zaufany
Dlaczego warto?
Dzięki profilowi zaufanemu możesz korzystać z setek usług online na wielu portalach urzędowych. Takimi portalami są między innymi:
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP) – na przykład złożysz tu wniosek o dowód osobisty, uzyskasz odpisy aktów stanu cywilnego, zgłosisz urodzenie dziecka, złożysz odwołanie od decyzji administracyjnej,
Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (PUE ZUS) – na przykład możesz tu umówić się na wizytę w placówce ZUS, wysłać wnioski, sprawdzać swoje zwolnienia lekarskie, sprawdzić, czy pracodawca zgłosił cię do ubezpieczeń, sprawdzić informacje o stanie swojego konta ubezpieczeniowego w ZUS,
Centralna Ewidencja Działalności Gospodarczej (CEIDG) – na przykład można tu założyć firmę, wznowić lub zawiesić działalność gospodarczą, uzyskać dane osób, które prowadzą firmy w Polsce.
Zachęcamy Państwa do załatwiania spraw urzędowych online i ograniczania wizyt w urzędach, jeśli tylko to możliwe. Dbajmy o zdrowie swoje i innych.